Hur trogna är ens follwers på twitter? Hur trogna är ens bloggläsare? För många företag är detta viktiga frågor och för många bloggare är det som avgör om man eventuellt kan tjäna några kronor på sin blogg eller inte.
Jag tog efter ganska långt övervägande steget till att starta en ny Facebook fansida. Den förra sidan hette Caroline Szyber till riksdagen samt kortnamn kryssacaroline2010 så jag MÅSTE tyvärr byta. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte startade en grupp utan en fan pages men det var det Facebook från början rekommenderade för just politiska kampanjer. Frågan kvar står: det är samma varumärke, samma sida fast med samma innehåll, fast med nytt namn – hur lyckas med då med denna relansering av i princip samma sida.
Vid bytet hade jag 472 stycken fans på min gamla fansida. Den stora frågan var hur lyckas jag med en att lansera en ny sida, egentligen relansering av samma sida bara under nytt namn. Fokus var först och främst att få över så många av de tidigare 472 stycken som möjligt men också passa på att få nya.
Det är det långt kvar till nästa valrörelse, många valde att bli fans just för att det var val och de ville följa valrörelsen. Att alla mian vänner på Facebook inte vill bli överösta med politik var också anledningen till att jag valde att starta fan-pages från början.
Jag gjorde sidan, gillade själv, 3 personer såg den på min sida och gillade direkt. Alla tre tidigare följare. Under dagen såg andra detta i deras samt min feed och gillade på eftermiddagen hade jag 1o personer. Jag lade upp den på min gamla Facebook fan och sade den skulle fasas ut och länkade till nya. Nu gick antalet upp till 29 personer. Det brukar alltid gå bra i början, ens vänner, de som verkligen följer gillar direkt. Det som var intressant var att av dessa 29 var 2 också helt nya. Detta kan bero på att den gamla Facebook fanpagen är kopplad till twitter, där också samma information därför gick ut. Jag bad några jag känner som är duktiga inom sociala medier hjälpa mig att dels lösa hur jag kunde få över all gammal historik och dels pusha för den nya sidan.
Jag lade ut som status uppdatering på min privata Facebook att jag nu bytt sida + på Twitter igen. Likaså bloggade jag om att jag om nya sidan.
Notifications vs inbox?
Det svåra med fanpages är att om man ska skicka ut något meddelande så blir det en notification/update. Detta leder till att denna ofta bara hamnar i e-mailens motsvarighet till skäppost. Vi kollar dem knappt, vi bara tömmer den. Det finns tom på Facebook en pages med innehållet Inbox 1 makes me happy, 1000000 notification does not. Kolla här.
Jag skickade i alla fall en notification/update till alla mina 472 stycken fans. Att skicka ett meddelande till varje person, en och en kändes som ett för stort projekt.
I slutet av dagen hade jag 62 stycken fans på min nya fansida. Ett dygn senare 71 stycken, det kan ha berott på att det var helg för efter helgen och när folk åter var på jobbet ökade antalet snabbare (ja tesen att folk är mer på Facebook när det jobbar verkar stämma). Likaså skickade jag på söndag kväll ut en inbjudan till flera av mina Facebook-vänner, de jag vet är intresserade av politik samt som varit fans på den förra sidan. Efter helgen hade jag 125 stycken fans. Exakt en vecka efter lansering hade jag 137 stycken och flera av dem var nya, på den gamla sidan fanns fortfarnade 459 stycken. Jag kommre fortsätta köra dubbla uppdateringar ett tag till och fokusera vid varje tillfälle på att den gamla sidan ska tas bort för att re-directa fansen. Allt detta skedde i början/mitten av januari, många var ännu på semester och en sak är säker och folk är som sagt klart mer aktiva i veckorna när de jobbar, det visar också min google analytics tydligt. På Iphone var det också väldigt krångligt att bli fan för då var man tvungen att logga in en gång till på Facebook av någon anledning, jag vet då jag själv försökt följa sidan via Iphonen.
Arbetet att lansera den nya sida och få såväl de tidigare som nya fans fortsätter. Hjälp till genom att bli fan här och tipsa gärna dina vänner också!