Sj har kommunikationsproblem – i dubbelbemärkelse

Det talas mycket om kaos i dessa dagar, snökaos men främst tågkaos. Det som jag blir förvånad över är att det i Sverige, ett land där det kommer snö varje år alltid blir kaos. Har det varit en enda dag utan trafikkaos sedan snön kom? Till och med järnvägen har kollapsat, trots förra årets erfarenheter. Vad händer egentligen?

Vi i Sverige skrattar ofta åt hur spanjorer och greker stänger skolor efter ett snöfall men återigen är det vi själva som inte var redo för vädret. Om detta kalla klimat håller i sig kommer detta vara en vargvinter som sätter en hel del på prov.

Jag är irriterad över att rälsarna inte funkar och att alla bara skyller på alla men det som jag blir mer irriterad på är att resenärerna aldrig får raka besked. Om ens tåg inte går – säg det då. Om det är 4 timmar försenat – säg det då och om inget vet något, erkänn det då. Kunderna har rätt att få veta om och när ett tåg ska åka. Det som gör mig arg är att informationen är så dålig.

Jag skriver idag på Aftonbladet debatt att jag hoppas att SJ tar lärdom av förra vintern och blir tydligare.

”En av de viktigaste åtgärderna som bör prioriteras vid krissituationer är information. Kommunikationen (i detta fall i dubbel bemärkelse) till de tiotusentals resenärer som drabbades av förseningar fungerade inte alls förra vintern och flera resenärer klagade på servicenivån och bemötandet. Dessutom ändrades ersättningsfrågorna allt eftersom problemen tilltog.”

”Vi måste satsa på infrastrukturen i vårt land, kapacitetsbristen i dag är för stor på flera sträckor. Allt detta kostar och det är pengar vi måste investera. Något som däremot inte kostar så mycket, men som kostar förtroende är dålig information. Är det något som kan bli bättre redan nu så är det att informationen till resenärerna måste bli bättre. I ett land som Sverige måste vi räkna med att vintern kan bli både kall och snöig, men det minsta vi kan begära är att få veta vad det innebär för just vår tågresa.”

Jag bloggade om detta redan i början av året och hoppas vi tar lärdom från förra vintern att tydlighet och kommunikation är den bästa vägen.

Var social, dela med dig!

,