Skriver med partikollegan Andreas Carlson i Norrtejletidning om att arbetsförmedlningen måste reformeras.
Vi har mött arbetssökande som har upplevt att det tagit lång tid innan de kommit i kontakt med en handläggare. Kristdemokraterna vill skapa drivkrafter att förmedla jobb, inte administrera arbetslöshet. Vi vill byta fokus från en regelstyrd till en resultatstyrd verksamhet med människan – inte systemet – i fokus. Därför föreslår vi att privata aktörer får ta över jobbförmedlandet.
Arbetslösheten – främst den höga ungdomsarbetslösheten – är en av våra största samhällsutmaningar. Det är ett problem för alla ungdomar som vill ha jobb men som inte får ett jobb och därmed förhindras att förverkliga viktiga livsmål. Arbetslöshet och utanförskap hos unga riskerar att leda till stora sociala problem. Att vi i Norrtälje har unga vuxna som inte får möjlighet att stå på egna ben och bli en del av arbetslivet är ett problem vi tar på stort allvar.
Samtidigt fungerar inte Arbetsförmedlingen tillräckligt effektivt. De flesta företag använder inte Arbetsförmedlingen vid rekryteringar och ungdomar får förlita sig på personliga kontakter för att få ett jobb. Ungdomar utan dessa kontakter riskerar att hamna i lång arbetslöshet.
Kristdemokraterna vill därför göra en genomgripande reformering av arbetsförmedlandet. Vi vill sätta fokus på varje enskild arbetslös och hans eller hennes rättigheter och behov. Därför föreslår vi en modell på förändring:
1. Skapa en central serviceorganisation av nuvarande Arbetsförmedlingen. Den ska ansvara för myndighetsfrågor, såsom godkännande av aktörer, uppföljning och administrativa funktioner som alla aktörer behöver ha tillgång till.
2. Öppna ”Jobbcentrum”. Första dagen som arbetslös får man gå till ett ”Jobbcentrum” där en handläggare på den centrala servicemyndigheten, utifrån objektiva metoder, bedömer personens styrkor och svagheter på arbetsmarknaden. Syftet är att omedelbart identifiera den arbetslöses chans till jobb. Sannolikheten att få ett jobb är större ju tidigare den arbetslöse får hjälp.
3. Konkurrensutsätt jobb- förmedlingen. Huvuddelen av förmedlingsverksamheten drivs av privata företag och idéburna organisationer. Kvarvarande förmedlingsfunktion hos Arbetsförmedlingen kan bolagiseras eller eventuellt säljas.
4. Inför valfrihet. Den arbetslöse kan sedan välja mellan flera godkända förmedlingsaktörer, som får ansvaret att hjälpa personen till jobb.
5. Betygsätt arbetsförmedlarna. För att underlätta den arbetslöses val, skapas ett betygssystem för alla godkända förmedlingsaktörer. Betygen baseras på förmedlarens förmåga att hjälpa arbetslösa ut i arbete.
6. Betala för förmedlade jobb. Ersättningens storlek bestäms av den arbetssökandes statistiska risk för långvarig arbetslöshet, inte arbetslöshetsperiodens längd.
Ersättningen administreras av den centrala servicemyndigheten och betalas ut först när personen varit i arbete under en längre tid.
Kristdemokraternas förslag innebär att alla engagerade och kompetenta arbetsförmedlare, som inte upplever att deras kraft fullt ut tas tillvara i dagens system, skulle ges en chans att pröva sina idéer. Men framför allt byts fokus från regelstyrd till resultatstyrd verksamhet genom att skapa drivkrafter för arbetsförmedlarna att verkligen förmedla jobb, inte administrera arbetslöshet. Därmed sätts varje arbetslös – och inte systemet – i centrum.