Jag och min cykel – för Stockholm som cykelstad

Flera tidningar har förespått cykelfrågan som en viktig kommunalfråga och jag hoppas på det. Jag cyklar själv större delen av året och det är mitt sätt att ta mig fram i Stockholm. På vintern är inte helt lätt att cykla i Stockholm, cykelbanor används ofta som en plats att lägga skottad snö på, och övriga år så använder bilister ofta cykelbanor som en tillfällig parkering. Antalet cyklister ökar för varje år i Stockholm. På tio år har antalet cyklister i Stockholm ökat med 75 procent. Ökningen har varit som störst de senaste fyra åren. Ett vardagsdygn görs cirka 150 000 resor med cykel i Stockholms innerstad.

Det gäller att staden satsar så det finns möjlighet för alla att cykla. Det måste bli säkrare att ta sig fram på cykel i Stockholm. Fler olycker sker varje år trots att Stockholmare är bäst på att ha cykelhjälm på sig. Köpenhamn brukar nämnas som ett föredöme som cykelstad och jag kan bara hålla med, de gånger jag cyklat där har jag känt mig väldigt säker. Jag såg också om en bra film om hur man förbättrat för cyklister i New York. Det jag verkligen tycker vi borde ta till oss är att lägga cykelfälten till vänster om biltrafiken, där det nu går att göra och tänka på det i framtida byggnationer. Det skulle dels göra att bilisterna lättare ser cyklisterna (kommunikationen mellan cyklister och bilister är obefintlig, de flesta bilister lägger allt ansvar på cyklisterna), dels minska risken för dörrar som öppnas ut i cykelfältet (har sett för många fall där cyklister bokstavligen flyger pga bilister som bara öppnar sina bildörrar utan att tänka på att det går en cykelbana utanför) och dels minskar benägenheten att parkera i cykelfälten (problem nämnt ovan).

Det finns saker som borde vara lätt att göra för att satsa på cyklisterna i Stockholm; åtminstone tio nya cykelpumpar i innerstaden. Många fler ställ för låne­cyklar, både i innerstan och i närförort, till exempel vid tunnelbanestationer. Se till att vägunderhållet blir bättre, idag är överhängande buskage och skymd sikt ett återkommande problem.

Många cykelpendlar idag och därför ser jag det som ett väldigt bra förslag med tjänstecykel som alternativ till tjänstebilen. En annan sak jag tänkt på är cykelköerna som blir vid rödljusen då ljuset inte känner av cyklar, dessutom brukar grönt ljus gälla för bilister och cyklister samtidgt. Då kör alla bilister och bryr sig inte om cyklisterna som får vänta och vänta. Jag ser varje dag flera cyklister kör mot rött ljus just pga den anledningen. Kom gärna med förslag på vad ni vill jag ska lyfta för fler cykelförslag. Detta är det första av många kommande cykelblogginlägg!

Var social, dela med dig!
,