Vann Obama valet tack vare sociala medier?

Vann Obama valet tack vare sociala media? är en fråga många har ställt.

I helgen talade jag på riksdagskandidatutbildning om sociala medier som ett redskap i valrörelsen med fokus på Facebook. Med alla social medier, ja alla aktiviteter, så måste man ställa sig frågan först – vad är tanken med att jag gör detta? Vad vill jag få ut av det? Kort och gott vad är min strategi. En aktivitet ska inte vara mindre genomtänkt för att den sker på nätet, ett inlägg på nätet kan läsa i minst lika hög grad som en insändare eller artikel i en tidning.

I mitt eget fall använder jag min Facebook fanpage som en kanal att följa med mig fram till valdagen, jag lägger upp bilder från kampanjaktiviteter, länkar till insändare och mina inlägg här från bloggen. På Twitter är jag lite mer personlig och berättar vad jag gör när jag inte jobbar och kampanjar, samt tipsar om intressanta artiklar och bloggar jag läst. Här på bloggen skriver jag enbart om politik.

Många frågar: Varför Facebook?

Jag ser det som ett bra sätt att håll kontakt med dina vänner och bekanta samtidigt som jag lär känna nya. Hitta gamla skolkamrater och diskussionsgrupper som är intresserade av samma diskussionsämnen. Uppdatera med information om dig i din profil via statusuppdateringar och lägg ut foton – ge den bild du vill av dig själv.

Fanpage ett bra alternativ för att vara professionell och inte privat, eventuellt lite personlig. Jag ser det som en klar fördel att ha en fanpage på Facebook då en väldigt många av de svenska användarna går in minst en gång per dag. Vissa går in flera gånger per dag, det är det inte många som gör med en blogg, så det är helt enkelt ett sätt att få ut information på. Vare sig de aktivt söker den eller inte. Man kan marknadsföra sina event, debatter du deltar i, artiklar du skrivit samt länka till ens blogg, samt andra plattformar såsom exempelvis Twitter och Flickr. Via en fanpage kan man också lär känna sina sympatisörer då du kan info om ålder, kön etc om dina följare.

På Facebook vinns inte valet, men man kan så frön. Sociala medier handlar om att kommunicera i rätt miljö, på rätt plats och i rätt sammanhang – då kan det bli en enormt positiv kraft. Planerar du en revolution, gör det inte på Twitter eller Facebook det är för publikt. En fördel är att personliga kontakter med journalister kan ske enkelt via nätet, man kan mingla på nätet.

Facebook är en ytterligare marknadsföringskanal – alla stora företag och varumärken har en sida. Flera reseföretag använde sin sida för att få ut snabba statusuppdateringar under tsunamin och var enbart några sekunder senare än UD, och gjorde den också mer anpassad för sina kunder, så till slut gick pressen in på deras Facebook, Twitter och blogg för att hitta information.

Bra kommunikation ska vara mer än att logga in och hitta vart man befinner sig. Onlinekampanjer ska fokusera mer på att bygga relationer än att bara pusha ut ett budskap i så många kanaler som möjligt. Många företag jobbar exempelvis med exklusiva erbjudande via de social medierna.

Och svaret frågan: Nej, Obama vann inte tack vare sociala medier, utan snarare med hjälp av. Det var en bra hjälp i hans mobiliserade av gräsrötter, exempelvis Meetup.com och erbjöd nya kanalser att sprida sina budskap genom exempelvis på Youtube.com.

Var social, dela med dig!
, , ,