När ska CSN förstå att studiestöd ska vara ett stöd inte något annat

Jag har såväl tidigare bloggat som skrev under motionstiden en motion om att CSN bråkar med de tekniska högskolorna om att deras elever inte ska få helt studiestöd för att de läser 30 poäng på 18 istället för 20 veckor. CSN betalar endast ut studiemedel för de veckor man studerar och för maximalt 20 veckor per termin. De som hamnar i kläm är alltså KTH:s studenter. Detta då de tekniska högskolorna har omtentaperiod i januari, så de studenter som klarat alla kurser får långt jullov och de andra får en möjlighet att ta igen gamla kurser. Ingen studenter har klagat.

Nu har striden intensifierats och min motion uppmärksammas när Svd skriv om det igår.

”KD har sedan knappt en månad tillbaka lämnat in en motion till riksdagen där man kräver att regelverket ska ses över.

”Denna fråga bör skyndsamt utredas så att inte fler studenter hamnar i ekonomiska bekymmer på grund av byråkratin”, skriver riksdagsledamoten Caroline Szyber.”

Min motions fokus är att studiemedelssystemet måste utformas så att studenter inte riskerar att mista studiemedel trots att de läser rätt antal högskolepoäng.

Idag skriver Svenska Ingenjörer en bra debattartikel på SvD, som jag håller med om, CSN verkar ha missförstått sitt uppdrag. Det är inte CSN som ska kvalitetssäkra utbildningar som därför bör klaga på att eleverna läser fler poäng på kortare tid under höstterminen, speciellt inte när alla studenter tycker detta är bra för att de får jullov samt möjlighet till omtentaperiod i januari. Dessutom är det ingen som klagat på kvaliteten på de som går ut från de tekniska utbildningar så varför gör CSN nu detta till en sån prestigefråga?

Update:

Studentkårerna är idag i en debattartikel väldigt tydlig i sin kritik mot CSN.

CSN svarar dagen efter och skyller på missförstånd och hävdar Studentkårerna är okunnig. CSN måste ta till sig av kiritiken och jobba för att återfå någon form av förtroende för situationen idag är inte bra för Sveriges studenter.

Var social, dela med dig!
,